„Kropka” to tytuł książeczki dla dzieci, której autorem jest Peter Reynolds. Jej bohaterką jest mała dziewczynka o imieniu Vashti, która rysując kropkę odkrywa w sobie talent i postanawia go rozwijać. Ta optymistyczna historia, przetłumaczona na ponad 20 języków i wydana również alfabetem Braille’a, stała się 3 lata temu inspiracją do zorganizowania po raz pierwszy Międzynarodowego Dnia Kropki – czyli święta kreatywności i promowania talentów na całym świecie. W tym roku nasza szkoła wzięła udział w obchodach tego sympatycznego dnia. Na zajęciach jęz. angielskiego dzieci obejrzały animowany film o Vashti, nauczyły się piosenki „Everyone’s good at something”, a także projektowały własne kropki – czyli kolorowe mandale. Ale działo się dużo więcej!
Jakiego symbolu nabiera kropka i jak interpretują to nasi uczniowie mogliśmy się przekonać poznając wyniki przeprowadzonej w szkole ankiety. Będąc dzieckiem kropka kojarzyła mi się z lecącą prosto do gorącego słońca czerwoną biedronką. I tak jak kiedyś ja, tak uczniowie spostrzegają kropkę.
W ich oczach rodzaje kropki mogą być różne, ale niekoniecznie czarne. Wolą je kolorowe, przybierające różnorodne kształty tak, jak postrzegają swój mały, dziecięcy świat. Co można z nich wyczarować małymi rączkami? Pomysłów jest wiele, ale ja wybiorę tylko te – dla mnie najciekawsze: Myszka Miki, medal, słońce i tradycyjnie biedronkę w roli głównej.
Zdawałoby się, że kropkę najczęściej można spotkać w szkole, otóż nie. Uczniowie wcale nie spotykają jej w szkole, dostrzegają ją wszędzie, a najczęściej tam, gdzie się poruszają. Do jej znalezienia w naszym rzeczywistym świecie potrzebują wzroku, ale też widzą ją za pomocą dotyku, jak osoby niepełnosprawne. Jednocześnie wiedzą, że kropki są w alfabecie Braille’a, który staje się bardziej dostępny i wciąga w nieznany im jeszcze świat. Co ciekawe, kropka ma dużo symboli i znaczeń. Czy takie było przesłanie tej genialnej kropki? Cóż, czas pokaże jaki będzie ona miała zasięg. Ja już teraz postawię kropkę nad i – i skończę stawiając czarną kropkę w swym dużym dorosłym świecie.
A. Szklarczyk, A. Odrzywołek